افزایش سن | چاقی در سنین بالا | چاقی

 دلیل چاقی در سنین بالا و راه حل

چاقی و زیاد شدن وزن در هر سنی ناراحت کننده س . زیاد شدن وزن در سنین بالا عوامل مختلفی داره که اینجا میخونین.

خیلی از افراد با افزایش سن، دچار چاقی می شن. این وضعیت حاصل عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی ناجور، سبک زندگی نشسته، عوامل ژنتیکی، عوامل اجتماعی، مصرف داروها و تغییرات هورمونی است. 

رابطه افزایش سن و چاقی

 به گزارش ساینس، بیشتر شهروندان پس از ورود به دانشگاه و شروع یه فعالیت شغلی، زمان تقریبا زیادی رو به صورت نشسته می گذرونن؛ اینطوری با کم شدن فعالیت بدنی، کالری بیشتری به جای تبدیل به انرژی به صورت چربی ذخیره می شه و در نتیجه این اتفاق توده عضلانی بدن کم میشه و پس از ۳۰ سالگی در هر دهه از زندگی بین سه تا پنج درصد از توده عضلانی بدن کم میشه .

استرس و آثار داغون کننده ان

زندگی مدرن امروزی همیشه با استرس زیادی همراه س؛ استرس توانایی بدن رو در هضم و جذب موادغذایی کم می کنه و عامل پرخوری یا تغذیه ناجور خیلی از افراد هستش .

با افزایش سن، اندازه مسئولیت فرد در اجتماع و خونواده زیاد می شه و به دنبال اون اندازه استرس ایشون هم بیشتر می شه؛ این افزایش استرس می تونه آثار داغون کننده ای بر سلامت فردی داشته باشه؛ ازجمله این که می تونه موجب چاقی، مشکل در یادگیری و یادآوری، ضعف سیستم دفاعی، فشارخون بالا، کلسترول و بیماریای قلبی شه .

افزایش سن هم اینکه با تغییرات هورمونی شدیدی همراه س و اندازه ترشح خیلی از هورمونا از جمله هورمون رشد، استروژن، پروژسترون و دو هورمون تیروئید در سنین بالا، کم میشه؛ براساس تحقیقات، این کاهش طبیعی هورمونا از سن ۳۰ سالگی شروع می شه و تا سن ۶۵ سالگی به میزانی کمتر از دست کم اندازه طبیعی در افراد جوون و سالم می رسه .

خیلی از مشکلات سالخوردگی از جمله کاهش توده عضلانی، افزایش چربی شکم، مشکل خواب و افسردگی، در واقع حاصل کاهش هورمون رشد هستن .

واسه مقابله با زیاد شدن وزن در اثر پیری، باید اندازه فعالیت روزانه خود رو بالا برد، از یه رژیم غذایی سالم با اندازه کالری مناسب و مواد معدنی استفاده و به اندازه کافی استراحت کرد .

با اینحال که حفظ سلامتی در سنین پیری سخت تره، با به کار گیری وسایل مناسب و تلاش کافی میشه به این هدف مهم رسید . 

افزایش سن ، چاقی در سنین بالا

۵۲
منبع : فرارو/ح

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *