افزایش سوخت و ساز بدن با ورزش | تغذیه سالم

افزایش سوخت و ساز بدن با ورزش

افزایش سوخت و ساز بدن

افزایش سوخت و ساز بدن با ورزش

مشخص کردن اینکه تا چه مدت پس از ورزش سوخت و ساز بدن شما بازم در سطح بالایی باقی می مونه، خیلی سخته و تا حد زیادی به شرایط فیزیولوژیک بدن و اندازه و شدت فعالیت  ورزشی وابسته.

ورزش و افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن

در سالای گذشته کاهش وزن و تناسب اندام به یکی از نگرانیای اصلی در جامعه مخصوصا در میان بانوان و دختران جوون تبدیل شده. به خاطر همین همیشه تماشاگر تبلیغات درباره کالاهایی هستیم که ادعا می کنن بدون هیچ زحمتی کالری و چربیای اضافی بدن رو می سوزونن. اما به راستی میانبری واسه افزایش سوخت و ساز بدن هست؟ اگه شمام قصد کاهش وزن دارین، این نکته رو یادتون باشه که تنها راه رسیدن به وزن مطلوب، کاهش کالری دریافتی و افزایش کالری مصرفی بدنه.

ورزش و فعالیتای بدنی موجب افزایش مصرف کالری و بالا بردن متابولیسم بدن می شن. به طور کامل مشخصه که ورزش و جنب و جوش لازمه مصرف انرژیه، اما اگه می خواید از ورزش واسه افزایش سوخت و ساز بدن استفاده کنین، باید بدونین که واسه این منظور باید تمرینات ورزشی همیشگی، منظم و پیوسته داشته باشین. واقعا هر چی قدر زمان بیشتری به انجام تمرینات ورزشی بپردازید به همون نسبت کالری بیشتری مصرف می کنین. به نظر کارشناسان پیاده روی سریع و منظم می تونه آسونترین و بهترین روش واسه سوزوندن کالری و بهبود متابولیسم بدن باشه. وقتی که شما به صورت روزانه و منظم ورزش می کنین، کالری بیشتری جهت تامین سوخت مصرف می کنین و حتی بعد از تموم شدن تمرین هم بدن شما بازم کالری بیشتری مصرف می کنه و این یعنی افزایش متابولیسم بدن که مهم ترین قدم واسه حفظ سلامتی و برخورداری از اندام متناسب است.

مشخص کردن اینکه تا چه مدت پس از ورزش سوخت و ساز بدن شما بازم در سطح بالایی باقی می مونه، خیلی سخته و تا حد زیادی به شرایط فیزیولوژیک بدن و اندازه و شدت فعالیت  ورزشی وابسته. اما به طور حتم میشه گفت که سرعت متابولیسم بدن دست کم تا ۲۴ ساعت بعد از انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) منظم، بالاس. نکته کلیدی واسه حفظ متابولیسم بدن در سطح بالا، موندگاری و نظم در انجام تمرینات ورزشی هوازیه.

اگه طرفدار ورزشای قدرتی هستین، خوبه بدونین که این تمرینات موجب افزایش حجم عضلات می شن. از اونجایی که کلا بافت ماهیچه ای بیشتر از بافت چربی، کالری مصرف می کنه، با افزایش توده ماهیچه ای، متابولیسم بدن هم زیاد می شه. براساس تحقیقات، ۱۰ پوند ماهیچه در حالت استراحت، به اندازه ۵۰ کالری در روز انرژی مصرف می کنه، در حالیکه ۱۰ پوند بافت چربی ۲۰ کالری می سوزونه. پس موثرترین روش واسه افزایش اندازه متابولیسم و سوزوندن کالری بیشتر، انجام تمرینات ایروبیک یا تمرینات قدرتی  و یا ترکیبی از هر دوه. تمرینات قدرتی به خصوص با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا میکنن، چون این سنین دقیقا وقتیه که متابولیسم بدن شما در حال کاهشه و بهترین روش واسه متوقف کردن این روند رو به افت، اضافه کردن تمرینات قدرتی به بقیه ورزشای روزانه س.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *