افزایش سوخت و ساز بدن | تغذیه سالم

تغییر چند عادت غذایی واسه افزایش سوخت و ساز بدن

تغییر چند عادت غذایی واسه افزایش سوخت و ساز بدن

افزایش سوخت و ساز بدن


افزایش سوخت و ساز بدن

اختصاصی بیست ستون:

همزمان با افزایش سن تماشاگر زیاد شدن وزن هم هستین. سوخت و ساز شما به سرعت در حال کم شدنه و شما نمی دونین چیجوری اونو متوقف کرده و همه چیز رو دوباره تحتِ کنترل بگیرین. خانوم ها در دوره بزرگ سالی به طور متوسط هفت دهم کیلوگرم در سال وزن اضافه می کنن. این اندازه تا سن پنجاه سالگی می تونه به بیشتر از هیجده کیلو برسه؛ اما حالا خوبیش اینه می خوایم اینجا چند قانون واسه افزایش سوخت و ساز بدن براساس یافته های محققین بگیم.

اولین عادت بد غذایی شما اینه که به اندازه کافی نمی خورید. بله باید کالری دریافتی رو کم کنین که وزن کم کنین ولی این مهمه که در این کار زیاده روی نکنین. کم خوردن افراطی بر سوخت و ساز شما اثر منفی میذاره. وقتی که کمتر از نیاز زیستی خود غذا می خورید (حدود ۱۲۰۰ کالری واسه بیشتر خانوما), بدن شما دست اندازی در مقابل سوخت و ساز به وجود می آورد و شروع به شکستن بافتای عضلانی تولید کننده انرژی می کنه.

دقیقا به اندازه ای بخورین که دیگه گرسنه نباشین. یه میان وعده با صدو پنجاه کالری در صبح یا بعد از ظهر بین سه وعده غذایی اصلی (که هر کدوم تقریباً ۴۳۰ کالری هستن) باعث می شه از کاهش سوخت و ساز بدن خود جلوگیری کنین.

با خوردن غذا در هر سه تا چهار ساعت، بدنتون رو راضی نگه می دارین و مانع پرخوری بعد از اون میشین.

یکی دیگه از عواملی که باعث کاهش سوخت و ساز بدن شما می شه اینه که از خوردن کافئین دوری می کنین. کافئین تحریک کننده سیستم عصبی مرکزیه، پس این آگاهی روزانه باعث شدید شدن سوخت و ساز به نسبت پنج تا هشت درصد می شه (تقریبا نودوهشت تا ۱۷۴ کالری در روز). با در نظر گرفتن یه تحقیق ژاپنی، یه فنجون چای می تونین سوخت و ساز شما رو تا دوازده درصد زیاد کنه. محققان باور دارن که آنتی اکسیدانای موجود در چای این افزایش سوخت و ساز رو ایجاد می کنن.

راه دیگه ای که واسه کمک به افزایش سوخت و ساز بدن پیشنهاد می کنیم اینه که کربو هیدرات سفید کمتر بخورین. مصرف فیبر خود رو با خوردن نون کامل، پاستا و میوه و سبزیجات زیاد کنین. تحقیق نشون میده که فیبر می تونه چربی سوزی رو تا سی درصد زیاد کنه. تحقیقات نشون میدن که خانوم هایی که فیبر بیشتری می خورن، در طول زمان وزن کمتری اضافه می کنن. هدف رو به اندازه تقریبا بیست و پنج گرم در روز بذارین که می شه برابر حدود سه وعده میوه و سبزیجات.

شاید آبی که روزانه می خورین در دمای اتاقه، در حالی که محققان آلمانی فهمیدن که نوشیدن شش لیوان آب سرد در روز می تونه سوخت و ساز رو تا حدود پنجاه کالری در روز زیاد کنه که همین اندازه واسه کم کردن دو و نیم کیلوگرم در سال کافیه. این افزایش ممکنه به وجود اومده به وسیله انرژی لازم واسه گرم کردن آب و رسوندن اون به دمای بدن باشه.

تا جایی که می تونین از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنین تا اثری از آفت کش در اون نباشه. محققان کانادایی گزارش کردن که کسائی که از مواد غذایی ارگانیک استفاده می کنن (که آلوده به آفت کشایی که در سلول های چربی ذخیره می شن، نیستن) در روند کاهش وزن خود افزایش سوخت و ساز بیشتر از نرمال رو تجربه می کنن. شاید به دلیل اینکه سم ها در روند چربی سوزی دخالت می کنن. تحقیقات دیگری نشون میدن که آفت کشا می تونن بدن رو به زیاد شدن وزن تشویق کنن. همیشه به هنگام خرید گلابی، سیب، توت فرنگی، گیلاس، انگور، کرفس، هلو و کاهو اولویت رو بر اجناس ارگانیک بذارین.

واسه آشنایی با عوامل اصلی چاقی خوندن مقاله "معرفی عوامل اصلی چاقی" رو به شما پیشنهاد می کنیم.

مترجم: نیکو آزرم

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *