افزایش سوخت و ساز بدن در سنین مختلف | رژیم غذایی

افزایش سوخت و ساز بدن در سنین جور واجور

افزایش سوخت و ساز بدن در سنین جور واجور 

سوخت و ساز بدن رو میشه در هر سنی بالا برد. اگه سوخت و ساز بالا باشه افراد دیگه دچار چاقی نمی شن و اضافه وزن از بین میره. کاهش وزن و رژیم غذایی, مقالاتacb rارسال به دوستانtگوشت بره کباب شده به همراه برنج زعفرانیsبرای داشتن هدفی بزرگ این نکات رو یادتون باشه

واسه این کار باید ببینین چی واسه بدنتون کار می کنه و این دقیقا همون چیزیه که می خوام درباره اش کمکتون کنم. واسه بالا نگه داشتن سوخت و ساز بدن، دو عامل لازمه: غذای درست و ورزش درست.بعد از دیدن بیشتر از ۲۵.۰۰۰ نفر، حالا میتونم با اعتماد به نفس بگم چیزایی هستن که کلا کار می کنن

۱- غذاهای سالم می تونن به سوخت و سازتان آسیب برسانند.

خیلی از ما تصور می کنیم که غذاهای سالم می تونن یه فرد رو سلامت نگه دارن. بله، این تا حدودی حقیقت داره. چه یه غذا سالم باشه چه نباشه، اگه براتون کار نکنه می تونه باعث التهاب شه. غذاهای سالم مانند توت فرنگی، ماست یونانی و حتی سالمون اگه با بدن یه فرد نسازند می تونن باعث التهاب شن.

غذاهایی که باعث التهاب می شن باعث بروز عکس العمل هیستامین هم می شن و این به معنی زیاد شدن وزن کوتاه مدته. در واقع هر بار بعد از یه وعده غذایی احساس ورم و نفخ می کنین، نشونه اینه که چیزی که خوردید واسه بدنتون کار نکرده. این عکس العمل التهابی بیشتر باعث تحریک کورتیزول ( هورمون استرس ) می شه.

افزایش کورتیزول به معنی زیاد شدن وزن بلند مدته. پس از یه مدت این اندازه کورتیزول بالا می تونه باعث مشکل در هورمونا شه ( هوس کربوهیدرات داشتن و دم دمی مزاج شدن ) و در آخر تیروئید رو تحت تاثیر قرار میده، یعنی غده اصلی سوخت و سازتان.

باورتون می شه ممکنه افزایش وزنتون تقصیر یه ظرف سالاد اسفناج باشه؟ این حقیقت داره به همین خاطره که باید به دنبال اون چیزی باشین که بدنتون دوست داره. سخت تلاش می کنین و تلاش دارین کار درست رو انجام بدین اما چون عکس العمل بدنتون رو در نظر نمی گیرین نتیجه خوبی هم تماشاگر نیستین.

۲- ممکنه برنامه ورزشی تون علیه شما کار کنه.

هممون این رو میدونیم که ورزش باید در واقع باعث افزایش سوخت و ساز شه. اما همیشه اینطوریه؟ جواب شوکه کننده اینه که خیر، بعضی وقتا اینجور نیس. خیلی از واکنشای برابر که هنگام خوردن غذاهای التهاب آور اتفاق میفته هنگام انجام ورزشای بسیار شدید هم پیش میاد.

ممکنه بدنتون، ورزش زیادتر از اندازه رو به عنوان استرس درک کنه و همین زنجیره ای از واکنشای بدن به شکل کورتیزول، هورمون و تیروئید رو داره که در آخر منتهی به کند شدن سوخت و ساز می شه.خیلی از خانوما ورزش نمی کنن که وزن اضافه کنن یا سوخت و ساز خود رو از جا در آورد کنن، اما این اتفاقیه که واسه بعضی از خانوما میفته.

چیجوری بفهمیم چه چیزایی به سوخت و ساز کمک می کنن و چه چیزایی به اون آسیب می رسونن؟

سوال اصلی اینه که ورزش زیاد دقیقا چه معنایی داره؟ یه جواب مشخص واسه این سوال وجود نداره، اما میتونم این رو به شما بگم تموم کسائی که با اونا کار کردم دست کم یه ورزش داشتن که بدنشون اونو دوست نداشت. واسه بعضی افراد ورزش زیادتر از اندازه می تونه ۱۰.۰۰۰ گامی باشه که به صورت روزانه بر می دارن.

واسه بقیه می تونه تمرینات کراس فیت یا دویدن باشه. هممون با همدیگه متفاوتیم. به این اشتباه پایان بدین و ببینین چه ورزشی درست واسه شما جواب میده و مهم تر از همه به دنبال ورزشی باشین که دوستش دارین. این ورزش باید به شکلی باشه که حس کنین در حال بازی هستین؛ چیزی که باعث شه روحیه تون بهبود یابد.

اگه در تلاشین که وزن کم کنین و داشتن حس خوب رو تجربه نکردین، این کار رو امتحان کنین: به مدت سه روز از لیستی که میگن تغذیه کنین و ۱۰ دقیقه فقط ورزش کنین، بهتره در روزای کاری این برنامه رو انجام بدین و در آخر هفته یه روز بیشتر ورزش کنین؛ خانوما نیم ساعت، آقایون ۴۵ دقیقه و بعد ببینین

چه حسی دارین. احساس انرژی بیشتر و استرس کمتر دارین؟ این نشونه خوبیه، باید از این استراحتا واسه خود در نظر بگیرین و کم کم شروع به گوش دادن حرف بدنتون کنین.اینم نشانهایایی که می گن زیادتر از اندازه در ورزش کردن به خودتون فشار میارید: خستگی، تحریک پذیری، احساس گرسنگی شدید پس از ورزش،

جوش زدن، تغییر خلق و خو، آسیب و ریزش مو. می تونین با قطع کردن ورزشا و یا تغییر اون به شکلی دیگه شروع کنین! اگه می دوید ممکنه اضافه شدن تمرینات قدرتی اون چیزی باشه که بدنتون نیاز داره، زیاد تمرینات قدرتی انجام می دید؟ کمی یوگا رو امتحان کنین. بدن همیشه از تغییر ورزش استقبال می کنه.

اینم لیستی از غذاهای واکنشی ، تلاش کنین به مدت یه هفته ۸۰ تا درصد کالری دریافتی خود رو از این لیست دریافت کنین:

سیب
برنج باسماتی
چغندر خام
بروکلی
هویج
مرغ
اردک
پنیر بز یا گوسفند
کلم
گوشت بره
پیازچه، پیاز، سیر، تره فرنگی
عدس
انبه
گلابی
سیب زمینی
بادام خام
تخم کدو خام
تخم آفتابگردان خام
کاهو
سالمون
استیک
کدو تنبل
کدو سبز
ماهی وحشی سفید مانند هالیبوت

  بعد از اینکه آزمایش کردین کدوم غذاها براتون کار می کنه و کدوم یکی خیر، بهتر درک می کنین که چیجوری خودتون باعث کند شدن سوخت و سازتان شدین. اگه احساس ورم کردگی و نفخ داشتین کمی فکر کنین ببینین چه وقتی چی خوردین یا خوردین. این اطلاعات واسه کمک به شما در این راه بسیار مهم هستن.

واسه ورزش هم همینطور، اگه اشتهایتان خیلی کم یا خیلی زیاد بود، نگاهی به چگونگی حرکت دادن بدنتون بندازین. لازم نیس همه چیز رو تغییر بدین اما از ایجاد چند تغییر هم نترسین.

.

منبع :gahar.ir

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *