افزایش شیر مادر با این مواد غذایی | بیماری

: افزایش شیر مادر با این مواد غذایی

 شیر مادرخورها باهوش ترن. بیماریایی مثل آسم، مشکل و فشار خون، غیر طبیعی بودن لیپید خون و چاقی، بیماریای عفونی و تنفسی و التهاب گوش میانی کمتر شیرمادرخورها رو تهدید می کنه و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کردن در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک مصرف کردن، ضریب هوشی بالاتری دارن. امتیازات شیر مادر به این موارد کوتاه نمی شه.

یکی از خواص معجزه گونه شیر مادر اینه که در ساعات جور واجور شبونه روز ترکیبات غذایی اش به طور خودکار تغییر می کنه؛ مثلا ممکنه طبق نیاز نوزاد در ساعاتی آب بیشتری داشته باشه و در ساعات بعدی مواد مغذی اش بیشتر شه. این اتفاق به نفع نوزاده و باعث سلامت اون الان و آینده می شه. اگه با این توضیحات راضی شدین، از راهنمایی که در ادامه اومده واسه افزایش شیرتون استفاده کنین.

کربوهیدرات بخورین
کربوهیدراتا یکی از گروه های غذایی بسیار مهم هستن که اصلا نباید از برنامه روزانه غذایی مادر حذف شن. نون، غلات، سیب زمینی، برنج، میوه و لبنیات اصلی ترین منابع کربوهیدرات هستن و می تونن در افزایش شیر مادر سهم زیادی داشته باشن.

حسابی مایعات بخورین
مادر در دوران شیردهی باید تلاش کنه بیشتر از قبل مایعات مصرف کنه. بیشترین حجم شیر مادر از آب تشکیل می شه و به خاطر همین مصرف مایعات می تونه حجم شیر رو زیاد کنه. غذاهای به اصطلاح آبکی مثل آبگوشت، شکلای جور واجور آش و سوپ حتما باید در برنامه روزانه مادر گذاشته شه. غیر از غذاها شکلای جور واجور نوشیدنیای طبیعی مثل آب و آبمیوها باید در طول روز فت و فراوون مصرف شن. بین آبمیوها، آب هویج معروفیت بیشتری در افزایش شیر داره. هم اینکه بعضیا گفتن نوشیدن ماء الشعیر به شرط رعایت تعادل هم اندازه شیر رو بیشتر می کنه.

دمنوش دم کنین
شکلای جور واجور نوشیدنیای دم کردنی مثل دمنوشای طبیعی هم در ایجاد تنوع موثر هستن و حجم شیر رو زیاد می کنن. دمنوش بابونه و ریحان به این منظور بسیار پیشنهاد شده.

شیر رو یادتون نره
لبنیات از اون دسته مایعاتیه که اصلا نباید فراموش شه چون حذف اون می تونه به پوکی استخون منجر شه و مصرف اندازه کافی اون می تونه دلیل افزایش شیر مادران شه.

سبزی خوار شید
خواص سبزیجات و میوه ها دیگه بر کسی پوشیده نیس و همه می دونن این گروه از مواد غذایی چه تاثیری بر سلامت میذاره. البته اگه سبزیجات و میوه ها به صورت خام مصرف شن، بهتره.

از گیاهان شیرافزا کمک بگیرین
رازیانه، مخمرهای ماء الشعیر، جوونه غلات و حبوبات، جوونه عدس و نخود، دانه کنجد، زردچوبه، گرمک، مشکی دانه، شید، تخم شید، تخم ترب، شیره خرما، شیره انگور جزء شیرافزاها هستن.

گیاه آرتیشو نخورین
مصرف این گیاه به هر نحوی می تونه حجم شیر مادر رو کم کنه. بهتره مادر در پیشنهادایی که از دور و بریا میگیره و غذاهایی که کمتر می شناسه، دقت بیشتری به خرج بده. ضرری نداره از ترکیبات غذایی که می خوره اطلاع کافی به دست بیاره چون کم شدن شیر، مادر و نوزاد رو خیلی ناراحت می کنه.

از تغییر طعم نترسین
تغذیه مادر ذائقه کودک رو می سازه و تغذیه مادر در دوران شیردهی و حتی در دوران بارداری بر ذائقه نوزاد بعد از تولد (حتی بزرگسالی) تاثیر خیلی عجیبی میذاره. در مطالعاتی که انجام شده دیده شده کودک مادری که در دوران بارداری هویج زیادی می خورده، در کودکی و بزرگسالی هم به هویج علاقه زیادی داره یا مادری که بدغذاه کودک بدغذایی هم داره؛ مثلا مادری که حبوبات نمی خورده بعدا هر کاری می کنه کودکش زیر بار خوردن حبوبات نمی ره.

در واقع می شه گفت، غذاهایی که مادر در بارداری و شیردهی مصرف می کنه، به شکل خاطره ای در ناخودآگاه نوزاد باقی می مونه. هرچه تغذیه مادر جور واجور تر و سالم تر باشه، در آینده کودک ذائقه خوب و جور واجور تری داره.

می تونین پیاز بخورین
بعضی خوراکیا دارای طعم و بوی خاصی هستن و تا حدی می تونن این خواص ظاهری رو به شیر مادر منتقل کنن. سردسته مثل این خوراکیا سیر و پیازه. مواد غذایی دیگری مثل شکلای جور واجور حبوبات، ریواس، لوبیا سبز، شلغم و کلم هم روی شیر تاثیر می ذارن اما نباید این تصور ایجاد شه که چون خوراکیایی که گفته شد روی طعم شیر تاثیر می ذارن، پس باید حذف شون کنیم اما اگه نوزادتون به طعم شیر عکس العمل نشون داد، تغذیه اون روزتون رو بررسی کنین و مطمئن شید که دلیل شیر نخوردن بچتون به کار گیری اون ماده خاصه.

حسابی شیر بدین
زردی نوزاد در اثر بالارفتن غلظت خون است. از همین رو بدن صفرا تولید می کنه تا گلبولای قرمز رو کم کنه. وجود صفرا در بدن نوزاد باعث بروز زردیه. بهترین کار واسه کوتاه و آسون کردن زردی نوزاد، کمک به دفع صفرا از بدنه. نوزاد هرچه بیشتر شیر بخوره، صفرای بیشتری رو دفع می کنه؛ یعنی اگه مادر تعداد دفعات شیردهی رو بیشتر کنه، نوزاد عمل دفع رو بیشتر انجام میده و زودتر خوب میشه. شیردهی تکراری به شیر زیاد احتیاج داره و تغذیه درست مادر و به کار گیری شیرافزاهایی که گفته شد، اینجا بیشتر کارگر می شه به خصوص اگه مادر مصرف مایعات رو بیشتر کنه از نظر تامین شیر با مشکلی روبه رو نمیشه.

مراقب حساسیت باشین
احتمال داره نوزاد نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت نشون بده. خوراکیای حساسیت زایی مثل ماهی، بادمجان،  لبنیات، کیوی، پرتقال، گوجه، حبوبات و سبزیجات ممکنه نوزاد رو ناراحت کنه. اون این ناراحتی رو با دوری از خوردن شیر نشون میده. واسه اطمینان پیدا کردن از حساس بودن نوزاد، مادر می تونه وضعیت نوزاد رو به دقت کنترل کنه و ببینه نسبت به کدوم یکی از این غذاها حساسیت نشون میده و در صورت شناسایی ماده غذایی حساسیت زا، اونو حذف کنه.

استرس نداشته باشین
یکی از شایع ترین و مهم ترین عوامل کم شدن اندازه شیر، استرس بیشتر از حده. بهترین راه حل مقابله با استرس کمک گرفتن از بقیه در نگهداری نوزاد و مطالعه و کسب آگاهی قبل از زایمونه. پشتیبانی و کمک همسران در این شرایط نقش بسیار موثری در کاهش استرس و کم نشدن شیر داره.

برترینا

 

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • مواد غذایی واسه افزایش بهره هوشی
  • مواد غذایی و ویتامینای لازم واسه افزایش قد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *