افزایش شیر مادر در طب سنتی؛ چه غذا هایی محرک شیر مادر هستند؟ | بیماری

: مادران شیرده بیشتر نگرانی کم شدن شیر و گرسنه موندن بچه رو دارن به خصوص در ساعتای شب که نوزاد خوابیده همیشه نگرانی مادران اینه که نتونن با شیر کافی بچه رو سیر کنن. در این گزارش ما به شما کمک می کنیم تا با مواد غذایی که باعث افزایش شیر می شن آشنا شید.

از اولین روشای افزایش شیر مادر توجه بیشتر و محبت به کودکه. چون تحریکات اعصاب در طول تغذیه با شیر مادر کمک می کنه تا تولید شیر در بدن زیادتر از اندازه عادی باشه. اما اگه شما احساس می کنین نیاز به بهتر شدن مقدار شیر در بدن خود دارین، باید غذاایی رو که باعث افزایش شیر مادر می شن، در رژیم غذایی خود بذارین. به غذاای محرک شیر مادر، galactagogues می گن.

<>

: افزایش شیر مادر در طب سنتی؛ چه غذاایی محرک شیر مادر هستن؟

این غذاها، واسه افزایش شیر مادر به درد بخور بوده و شرایط لازم واسه رشد سالم کودک رو جفت و جور می کنه.

<>

۱. بلغور جو دوسر
• بلغور جو دو سر واسه کنترل دیابت پس از حاملگی خوبه.
• بلغور جو دوسر انرژی زا است.
• این ماده غذایی شامل فیبر بوده و خیلی راحت هضم می شه.
• یه کاسه جو دو سر، غذای کاملی واسه صبحونه س. شما می تونین به جای اون از کوکیای جو دو سر استفاده کنین.

<>

۲. ماهی قزل آلا
ماهی قزل آلا یه منبع غنی از EFA (اسیدای چرب لازم) و امگا ۳ه. هر دوی این مواد بسیار مغذی بوده و مصرف اونا واسه مادران شیرده لازمه.
• خوردن ماهی قزل آلا در دوران شیردهی باعث افزایش هورمون شیردهی شده و هم اینکه شیر مادر رو مغذی تر می کنه.

۳. هویج
مصرف یه لیوان آب هویج، به خصوص در وعده صبحونه یا ناهار باعث افزایش اندازه شیر مادر می شه.
• مصرف هویج هم مثل اسفناج کیفیت شیر مادر رو بهتر کنه.
• این ماده غذایی شامل ویتامین A. است و مکمل شیردهی می شه.
• هویج رو میشه به صورت خام، بخارپز و یا حتی پوره و یا سوپ استفاده کرد.
• در زمستون می تونین واسه تنوع با هویج و شیر گرم و شکر، پوره درست کنین.

<>

۴. کدو
• کدو یه جور سبزی حساب می شه که دارای مقدار زیادی آبه، پس در تأمین آب بدن مادر در دوران شیردهی خیلی خوبه. هضم اون آسونه؛ و واسه مادران دردسری درست نمی شه. ولی اگه به خوردن اون به صورت خام یا پخته علاقه ندارین می تونین اونو به صورت یه پودینگ شیرین درست کرده و استفاده کنین.
•حتی نوشیدن آب تازه کدو واسه کمک به سطح قند خون خوبه، البته باید دقت کنین این کدوا تازه باشن.

۵. برگ ریحان
برگ ریحان یه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستش و اثر آروم بخشی داره و یکی از مواد غذایی مهم واسه دوران شیردهی مادرانه.
• مصرف برگ ریحان باعث افزایش سطح ایمنی بدن مادر و کودک می شه.
• بهترین روش واسه خوردن این گیاه اینه که چند برگ ریحان رو در چای خود بریزین و یا اونو در آب داغ ریخته و صبحا به صورت ناشتا بخورین.

۶. اسفناج
اسفناج و برگ چغندر هر دو شامل آهن، کلسیم و اسیدفولیکه و واسه درمان مادران گرفتار به کم خونی به درد بخور و مؤثره.
• اسفناج و برگ چغندر دارای عوامل میکروب زدا هستن و شما می تونین از برگ این گیاهان در سوپ استفاده کنین.
• حتی می تونین اونا رو با خمیر و نون هندی یا نونای دیگه ترکیب کرده و به عنوان یه وعده غذایی کامل بخورین.
•البته یادتون نره که در مصرف اسفناج باید دقت کنین، چون خوردن زیادتر از اندازه اون می تونه منتهی به اسهال در نوزاد شما شه.

۷. رازیانه
رازیانه باعث افزایش شیر مادر می شه حالا یا به صورت دانه یا به صورت شربت میشه اونو مصرف کرد.
• دانه رازیانه راحت هضم می شه و به کنترل دردای کودک هم کمک می کنه.
• به چند روش میشه این دانه ها رو مصرف کرد، میشه همراه با ادویه های دیگه به سبزیا و بقیه غذاا اضافه کرد یا اونو به چای خود اضافه کرده و یا چند دانه از اونو با شیر جوشونده و نوشیدنی اونو بخورین.
• اگه هم خیلی بد غذا نیستین می تونین چند دانه رازیانه رو بعد از هر وعده غذایی در دهن خود بذارین.
عرق رازیانه موجود در عطاریا هم می تونه همین کار رو واسه شما بکنه، اونو جفت و جور کنین و بعد از هر وعده غذایی یه لیوان بخورین. اما یادتون نره اگه بچه شما پسره خوردن زیاد این گیاه پیشنهاد نمی شه.

<>

۸. مارچوبه
مارچوبه از جمله غذا هاییه که در سبد غذایی ایرانیا خیلی دیده نمی شه، ولی باید در دوران شیردهی، در رژیم غذایی مادران قرار بگیره.
• این ماده غذایی فیبر بالایی داره و پر از ویتامین A. و Kه.
• مارچوبه باعث تحریک هورمونایی می شه که واسه شیردهی لازمن.
اونو به طور کامل شسته و ریز ریز خرد کنین. با شیر بجوشونین و بخورین.

<>

۹. شنبلیله
• از جمله گیاهانیه که به دلیل بوی زیادی که داره خیلی از زنان از اون فراری هستن، اما در زمان شیردهی باید این فکرا رو کنار بذارین. جویدن دانه های شنبلیله همراه با یه لیوان شیر واسه جلوگیری از یبوست بعد از زایمون هم خوبه.
• دانه های شنبلیله جزو چاشنیا و طعم دهنده های غذایی هستن که می تونین اونو با برنج یا نون مخلوط کنین و واسه صبحونه استفاده کنین.

۱۰. سیر
مصرف سیر در هر شرایطی واسه هر انسانی خوبه حالا اگه مادران از بوی بد اون بگذرند درواقع خود و فرزندشون رو ازهر نوع سرطان در امان نگه داشتن.
• می تونین چند حبه سیر رو در روغن سرخ کرده و در سوپ خود بریزین یا به عنوان یه سبزی استفاده کنین.
• یکی دیگه از روشای به کار گیری سیر اینه که تعداد کمی از حبه های اونو در روغن سرخ کرده و با برنج بخارپز مخلوط کنین، این ماده غذایی رو به صورت روزانه و میان وعده استفاده کنین.

۱۱. نخود
• نخود یه منبع غنی از کلسیم، ویتامین B کمپلکس و فیبره. حتماً قبل از مصرف نخود رو یه شب خیس کرده و بجوشونین. روزانه یه یا دو مشت از نخود آب پز شده رو به سالاد سبزیا اضافه کنین. نخود رو می تونین با سیر و آب لیمو چاشنی دار کرده و به عنوان میان وعده استفاده کنین.

<>

۱۲. برنج قهوه ای
• برنج قهوه ای مواد شیمیایی خاصی داره که می تونه به نرمال سازی نوسانات خلقی و الگوی خواب هم کمک می کنه.
• مصرف برنج قهوه ای باعث افزایش اشتها می شه. از طرف دیگه محرک هورمونا بوده و منتهی به افزایش شیر مادر می شه.
•حتی پیشنهاد می شه که برنج قهوه ای رو جانشین برنج سفید کنین. برنج قهوه ای به حفظ سطح قند خون بدن هم کمک می کنه.

۱۳. زیره
زیره رو باید در حد میونه روی مصرف کنن. چون این دانه های زیره چربی سوزن و باعث افزایش اشتها می شن.
• بهترین روش مصرف اینه که پودر زیره رو به شیر یا هر نوشیدنی دیگری اضافه و بخورین.

۱۴. بادام
بادام از منابع غنی امگا ۳ و ویتامین E هستش که به رفع خارش های به وجود اومده به وسیله کشش بارداری کمک می کنه.
• تلاش کنین بادام رو به صورت له شده استفاده کنین یا شیره بادام رو در وعده های غذایی خود استفاده کنین، اثر اون بیشتر هستش.

۱۵. آب و آبمیوه
کلا مصرف مایعات و آب و آبمیوه در دوران شیردهی جلوی از دست رفتن آب بدن رو میگیره و جانشین مایعات از دست رفته در طول شیردهی می شه.
• تلاش کنین وقتی که احساس تشنگی کردین یا حتی قبل اینکه به بچه خود شیر بدین، یه لیوان آب یا آبمیوه بخورین.

۱۶. ران مرغ
ران مرغ به دلیل اینکه شامل مقدار زیادی آهن و کلسیمه موجب افزایش ایمنی و تقویت سیستم عصبی شما می شه.

۱۷. برگ شید
• برگ شید شامل فیبر بالا و ویتامین K است، و این مواد مغذی علاوه بر ازدیاد شیر، به تأمین دوباره خون از دست رفته مادر موقع زایمون کمک می کنه.
• برگ شید رو می تونین به ماکارونی و یا ماست به عنوان چاشنی اضافه کنین.

۱۸. شیر گاو
• دست کم ۲ تا ۳ لیوان شیر گاو رو روزانه استفاده کنین.
• شیر گاو رو می تونین در هر زمان از روزبنوشید.

۱۹. روغن و چربی
مادران باید در دوران پس از بارداری مصرف چربیا و روغن رو در رژیم غذایی خود خیلی کمتر کنن تا سریع تر به وزن قبلی خود برگردن.
• چربی و روغن یه بخش اساسی از شیردهی هستن، مصرف اونا به جذب ویتامینا و مواد معدنی موجود در غذاای دیگه کمک می کنه. واسه اینکه دچار زیاد شدن وزن هم نشید تلاش کنین از روغن زیتون، روغن سبوس برنج و یا هر روغنی که تضمین کننده سلامت قلب است، استفاده کنین، مصرف این نوع چربیا در تعادل عرضه چربی سالم به بچتون هم کمک می کنه.

۲۰. کنجد
کنجد منبع کلسیمه.
دانه های کنجد رو با شیر، شکر و بادام مخلوط کنین، و هم اینکه توجه کنین که هرچند روز یه بار به مقدار محدودی کنجد استفاده کنین.

منبع : فرادید

.

منبع : saten.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *