“افزایش طول عمر با مصرف غلات کامل | حبوبات”

بخش تغذیه و آشپزی آکا ایران

افزایش طول عمر با مصرف غلات کامل

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کنه دست کم نصف غلاتی که استفاده می کنیم غلات کامل باشه؛ مثلا جو دوسر، بلغور جو دوسر، جو، ذرت، چاودار و برنج قهوه ای. راهنمای رژیم غذایی آمریکاییا پیشنهاد می کنه هر فرد بالغ روزانه ۳ نوبت یا بیشتر غلات کامل مصرف کنه اما تحقیق گذشته نشون میده بیشتر بزرگسالان آمریکا کمتر از ۱ بار در روز غلات کامل مصرف می کنن.

دکتر کی سان، از دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد در بوستون آمریکا و نویسنده اصلی تحقیق گذشته میگه: «تاثیر غلات کامل در پیشگیری از بیماریای طولانی خیلی از جمله بیماریای قلبی– عروقی و سرطان روده بزرگ و رکتوم ثابت شده، اما تا الان تحلیل بزرگی درباره رابطه بین مصرف غلات کامل و مرگ و میر افراد انجام نشده بود.»

محققان واسه انجام تحقیق گذشته، یافته های حاصل از ۱۴ تحقیق بلندمدت قبلی رو با همدیگه تجمیع کردن. در این پژوهشا جمعا ۷۸۶ هزار و ۷۶ نفر شرکت داشتن که از این تعداد، ۹۷ هزار و ۸۶۷ نفر در طول مدت پیگیری، فوت کردن. دلیل مرگ حدود ۲۴ هزار نفر اونا بیماریای قلبی- عروقی و دلیل مرگ بیشتر از ۳۷ هزار نفرشون سرطان بود.

از میون این پژوهشا ۱۰ مورد روی آمریکاییا انجام شده بود، ۳ تحقیق در کشورای اسکاندیناوی و یکی روی مردم انگلستان انجام گرفته بود. تحلیل یافته های همه این پژوهشا نشون داد کلا، در درازمدت، آدمایی که بیشترین اندازه غلات کامل رو مصرف می کنن، ۱۶ درصد کمتر از آدمایی که دست کم غلات کامل رو مصرف می کنن، در خطر مرگ قرار دارن. هم اینکه احتمال مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی- عروقی در این افراد ۲۰ درصد و احتمال مرگ به وجود اومده به وسیله سرطان بیشتر از ۱۰ درصد کاهش داره.

محققان در این تحقیق که در شماره گذشته مجله «گردش خون» منتشر شده، به این نتیجه رسیدن به ازای مصرف هر وعده اضافی از ۱۶ گرم غلات کامل، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی- عروقی ۹ درصد و خطر مرگ به وجود اومده به وسیله سرطان ۵ درصد کم میشه.

نصف فنجون برنج قهوه ای پخته، بلغور جو دوسر پخته و پاستای غلات کامل پخته یا یه برش از نون غلات کامل می تونه برابر ۱۶ گرم غلات کامل رو واسه بدن تامین کنه.

غلات کامل دارای فیبر زیادی هستن که چربی بد خون رو کم می کنه و حساسیت بدن رو نسبت به انسولین بالا می بره. همین موضوع به کنترل بهتر سوخت و ساز قندها در بدن کمک می کنه. دکتر سان میگه: «درسته که همه روزی می میرن اما مصرف غلات کامل، احتمال مرگ شما رو در سنین جوونی کم می کنه.»


هفته نامه سلامت

این مطلب فقط جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر شده و محتوای اون حتما مورد تایید آکا ایران نیس .

.

منبع :