افزایش فشار خون در روزهای سرد | بیماری

افزایش فشار خون در روزای سرد

یافته های تحقیقات نشون دهنده اون هستش که برودت و دمای سرد هوا با افزایش فشار خون در ارتباطه. پس هوای سرد فشار خون رو مخصوصا در افراد سن و سال دار زیاد می کنه و اونا در خطر سکته قرار می گیرن.

 

یافته های تحقیقات در دانشگاه گلاسکو نشون میده که از دست دادن نور آفتاب و بارش شدید باران تلفات خاص خود رو به دنبال داره.

 

در حالی که یافته های این تحقیقات به نظر عجیب می رسه، اما باید توضیح داد که رگای خونی نزدیک به سطح بدن، به خاطر حفظ گرما در شرایط آب و هوایی سرد منقبض و باریک شده که این موجب افزایش فشار خون می شه.

 

تغییرات فشار خون، بدن رو تحت فشار قرار داده و خطر حمله قلبی و سکته رو زیاد می کنه.

 

محققان اعلام داشتن که پزشکان باید هنگام اندازه گیری فشار خون مریض به آب و هوا توجه کنن.

 

این به اونا کمک می کنه که تشخیص بدن کدوم بیمارها حساس هستن و درمان خود رو بر اون پایه بذارن.

 

کاهش ۱۰ درجه ای دمای هوا به افزایش فشار خون بین سه تا شش میلیمتر جیوه منجر می شه.

بررسیا نشون میده که فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستون حدود پنج درجه زیاد می شه

شاید به نظر برسه که این رقم خیلی قابل توجه نیس، اما افزایش فشار خون به اندازه فقط دو میلیمتر جیوه واسه ایجاد یه حمله یا سکته قلبی کشنده در بیماران دارای فشار خون بالا کافیه، یعنی هر میلیمتر افزایش فشار خون مهمه.

 

بررسی بیشتر نشون میده آدمایی که فشار خونشون نسبت به دمای هوا حساسه، تا ۳۵ درصد با احتمال مرگ در دوره تحقیق رو به رو بودن.

 

از دست دادن نور خورشید و افزایش فشار خون در اثر طولانی تر شدن روزای سرد ساله.

 

شاید باران یافته های داغون کننده ای روی این نوع بیماران داشته باشه، اما تحقیقات این یافته های داغون کننده رو به مریضایی نسبت دادن که با دیدن هوای بارانی واسه رفتن به مطب دکتر دچار استرس می شن.

 

بررسیا نشون میده که فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستون حدود پنج درجه زیاد می شه.

 

از این رو پزشکان پیشنهاد می کنن واسه کاهش خطر بروز سکته مخصوصا در سالمندان در فصول سرد سال، درها و پنجره های منزل رو محکم کنین و دمای اتاق رو بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگه دارن.

 

اگه سابقه افزایش فشار خون دارین باید در این فصول تحت نظر دکتر، فشار خون رو کنترل کنین.

 

غذاها دلیل گرم شدن بدن می شن. پس تلاش کنین در زمان سرما از غذاهای گرم استفاده کنین و مصرف چربیای اشباع و نمک رو به کمترین حد ممکن برسونین و مایعات گرم بخورین.

 

هم اینکه در صورت امکان تلاش کنین فعالیت بدنی خوبی داشته باشین و در صورت فعالیت در فضای باز حتما از کلاه، دستکش و لباس و کفش گرم استفاده کنین.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع:

مهر

پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور

 

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *