افزایش فعالیت بدنی؛ چرا و چگونه؟ (۲) | بیماری

همونجوریکه در مقاله قبل با عنوان "افزایش فعالیت بدنی؛ به چه دلیل و چیجوری؟ (۱)" بیان شد کمبود فعالیت بدنی یکی از مشکلات جامعه امروزیه که گسترش بیماریای طولانی مثل بیماریای قلبی و عروقی و هم بیماریای متابولیکی مانند دیابت و افزایش چربیای خون رو باعث می شه.

ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری و هم کنترل بیماریا موثره.  جالبه که بدونین، یه فرد سالم واسه ادامه سلامتی خود نیاز به ۱۰۰۰۰ قدم در روز داره ولی بدیش اینه خیلی از افراد کمتر از ۴ هزار قدم در روز میزنن.

امتیازات روان شناختی

یکی از امتیازات فعالیت بدنی منظم افزایش اعتماد به نفسه. وقتی که ورزش می کنین بدن شما هورمونی به نام اندورفین ترشح می کنه که باعث بهتر شدن خلق و خو و احساس شما نسبت به خودتون می شه. احساسی که به دنبال پیاده روی ایجاد می شه با یه حالت پُرانرژی در شما همراه س. فعالیت بدنی می تونه به شما کمک کنه که بر استرس پیروز شدین و افسردگی و اضطراب رو از بین ببرین.

فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم رو با هم ترکیب کنین

باید بدونین، فعالیت بدنی به تنهایی کاهش وزن متوسطی رو بوجود میاره، در حالی که همراه با یه رژیم غذایی کم کالری یافته های بسیار موثرتری رو ایجاد می کنن.

آدمایی که به  طور منظم ورزش می کنن و یه رژیم غذایی سالم با کالری متوسط دارن، وزن کم می کنن و باعث بهتر شدن سلامتی دستگاه تنفسی و قلب و عروق خود می شن، این یافته ها در هر اندازه و در هر شدت از ورزشی صدق می کنن.

نکته دیگری که باید بدون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، هیچ وقت واسه سود بردن از امتیازات فعالیت بدنی دیر نیس. تحقیقات نشون دادن که اونقدر که زنان بی جنب و جوش ۶۵ سال به بالا  پیاده روی به اندازه ۱/۵ کیلومتر در روز رو شروع کنن، اندازه مرگ و میر رو ۵۰ درصد کاهش میدن . البته باید در اندازه و شدت ورزش واقعی رفتار کنین. توقعی که از یه فرد میانسال و مسنه با یه جوون به طور کامل فرق داره.

موندگاری، موندگاری 

با در نظر گرفتن مطالعه ای که تازگیا انجام شده، ۶۴ درصد از مردان و ۷۲ درصد از زنان قادر به ایجاد یه فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه نیستن. امروزه در بیشتر جوامع شهری به دلیل زندگی ماشینی، فعالیت بدنی نسبت به دهه گذشته فرق زیادی رو نشون میده.

این که چه نوع ورزشی رو باید انتخاب کنین براساس افراد جور واجور فرق داره. اما کلا ترکیب ورزشای جور واجور واسه تامین سلامتی لازمه:

* فعالیت بدنی هوازی که منتهی به تنفس عمیق تر می شن، مانند پیاده روی، جهت بهبود شرایط قلبی و عروقی

* ورزش استقامتی، مانند بدنسازی، جهت تقویت ماهیچه ها

* و فعالیتای کششی جهت بهتر شدن وضعیت حرکتی.

تلاش کنین این ۳ نوع فعالیت بدنی رو انجام بدین ولی یادتون باشه که هر نوع فعالیت بدنی بهتر از هیچ نوع اون هستش.

راه هایی جهت وارد کردن فعالیت بدنی به زندگی:

* با یکی از دوستان و یا همسرتون واسه رفتن به پیاده روی قرار بذارین. شما حتی می تونین کودکان خردسال خود رو با کالسکه به پیاده روی ببرین.

* همه چیز رو با کنترل از راه دوره انجام ندین. کارا رو به همون حالت قدیم شون انجام بدین، مثلا به جای به کار گیری ریموت کنترل، بلند شید و برید کانال تلویزیون رو عوض کنین و یا این که درب پارکینگ رو به صورت دستی باز کنین.

* به جای به کار گیری آسانسور از پله ها استفاده کنین.

* هر زمان که می تونین پیاده روی تند داشته باشین.

* به کار گیری ماشین رو به کمترین حد ممکن برسونین، مسافتای یک تا دو کیلومتر رو پیاده طی کنین.

* تنیس بازی کنین و یا هر نوع ورزشی رو که دوست دارین انجام بدین.

* تو یه باشگاه ورزشی ثبت نام کنین.

باید بدونین یه فرد واسه سالم بودن دست کم نیاز به نیم ساعت پیاده روی داره. واسه کاهش وزن و هم کنترل قند و یا چربی خون این اندازه تا یه ساعت باید زیاد شه. شاید این اندازه به نظر زیاد بیاد ولی این یه ساعت می تونه جمعی از فعالیتای زیاد کوچیک تر درزمان روز باشه.

این فعالیتا می تونه شامل پیاده روی، باغچه بانی و حتی کارای سنگین خونه باشه. اگه در روزای اول نمی تونین این اندازه پیاده روی رو داشته باشین کم کم و یا در دفعات زیاد و با اندازه کمتر فعالیت بدنی خود رو شروع کنین.

در انتخاب ورزش باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورزشی رو انتخاب کنین که واسه سالای متمادی بتونین انجام بدین. چون که خیلی از اثرات به درد بخور ورزش حتی پس از دو هفته از قطع اون در شما پنهون می شه.

در آخر دفعه بعد که خواستین ورزش رو قطع کنین امتیازات اشاره شده رو تو ذهن خود به یاد بیارین و بدونین هر میزانی از اون کمک کننده س.

ممکنه که انجام یه ورزش سخت واسه شما لذت بخش نباشه ولی نظرتون درباره یه پیاده روی در دور و بر منزل و یه محوطه سبز چیه؟

شانس یه زندگی طولانی تر و سالم تر رو از دست ندین.

 

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *