افزایش قد با چند روش ساده | بیماری

: افزایش قد با چند روش ساده

: افزایش قد به وسیله هورمونی به نام هورمون رشد صورت میگیره. با انجام راه کارایی می تونین ترشح این هورمون رو بیشتر کنین تا افزایش قد زیادی داشته باشین.

افزایش قد

بلندی قد هر فرد، بستگی به ژنتیک ایشون داره. در واقع قد یه صفت ژنتیکیه که از پدر و مادر به ارث می رسه اما بعضی وقتا شما در خونواده ای فردی رو می بینین که از پدر و مادرش هم بلند تره. اگه این صفت ژنتیکیه چیجوری امکان داره کسی خیلی بلندتر از پدر و مادرش باشه؟

سن بلوغ واسه دختران ۹ سالگی و واسه پسران تقریبا ۱۱ سالگی اتفاق می افته. حدود ۴ تا ۶ سال روند بلوغ کامل زمان میبره. در این زمان تماشاگر افزایش قد زیادی در افراد هستیم. بیشتر رشد قد در همین زمان هستش اما تا بیست سالگی هر چند کم، ادامه داره و بعد از ۲۰ سالگی با سخت شدن غضروف استخوانا و توقف رشد طولی اونا، فرد دیگه افزایش قد نداره. البته در بعضی تحقیقات نشون داده شده که افزایش قد تا سن ۲۵ سالگی ادامه داره و امکان داره بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی حدود دو الی سه سانتی متر، افزایش قد ایجاد شه. هورمونی به نام هورمون رشد باعث تحریک مناطق غضروفی استخوانا می شه و در آخر به افزایش استخون سازی کمک می کنه.

درسته که صفت قد ژنتیکیه اما با راه کارایی میشه رشد استخوانا رو تحریک کرد. در این صورت ممکنه شما فردی رو تو یه خونواده ببینین که خیلی بلند تر از افراد دیگه در خونواده باشه.

هورمون بلندی قد یا هورمون رشد چیه؟

هورمون بلندی قد، هورمونیه که در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می شه و روی رشد استخوانا و افزایش قد تاثیر میذاره. اندازه ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی، فعالیتای فیزیکی، اندازه خواب و تغذیه مناسب و … است. هر قد فعالیت و تحریکات عصبی بیشتر باشه افزایش قد بیشتر هستش.

روشای افزایش قد

روشای افزایش قد، روش هاییه که منتهی به ترشح بیشتر هورمون رشد می شه. واسه همینه که علاوه بر ژنتیک، میشه با راه هایی به افزایش قد رسید.

خواب منظم و کافی

۵۰ درصد هورمون بلندی قد یا همون هورمون رشد وقتی ترشح می شه که افراد در خواب هستن. این هورمون به افزایش قد کمک می کنه و پیداست که با خواب کافی ترشح این هورمون هم زیاد می شه.

 ورزش همیشگی

تا الان دقت کردین کسائی که ورزش می کنن خصوصا ورزش والیبال و بسکتبال قد بلندی دارن؟ این ادما از کودکی دائم ورزش کردن و بعد از یه مدت اثر این ورزش در رشد استخون هاشون دیده شده. ورزش کردن ترشح هورمون رشد رو زیاد می کنه و باعث افزایش قد می شه. مهم نیس که این ورزش والیبال یا بسکتبال باشه. هر ورزشی حتی ورزش صبحگاهی هم در افزایش قد موثره. هورمون افزایش قد با انجام حرکات ورزشی بیشتر ترشح می شه.

قرص مولتی ویتامین

هر چقدر هم که شما تغذیه مناسبی داشته باشین بازم خوردن قرص های مولتی ویتامین واسه شما پیشنهاد می شه. کمبود کلسیم و کمبود ویتامین مانع رشد خوب استخوانا و افزایش قد می شه. خوردن این قرصا این کمبودها رو بر طرف می کنه و در آخر به افزایش قد از راه رشد استخوانا کمک می کنه.

شیر و لبنیات

بعد از ورزش و قبل از خوردن صبحونه مصرف یه یا دو لیوان شیر در افزایش قد موثره. شیر و لبنیات دارای کلسیم هستن که باعث تراکم استخون ها هم می شن.

تزریق هورمون رشد

هورمون رشد همونجوریکه گفته شد در افزایش قد موثره. وقتی که غده هیپوفیز هورمون رشد رو به طور کافی ترشح نمی کنه با مراجعه به دکتر می تونین هورمون رشد تزریق کنین. تزریق هورمون رشد ممکنه عوارضی بسازه پس حتما به سراغ دکتر متخصص برید و از هر کسی آمپول رشد رو نگیرین.

جراحی افزایش قد

جراحی افزایش قد به کسائی که پاهای برابری ندارن و یکی از پاها کوتاه تر از دیگر ایه پیشنهاد می شه. اگه قد شما متوسط یا نرماله به جراحی افزایش قد به عنوان عمل زیبایی نگاه نکنین. جراحی افزایش قد بسیار دردناکه و بعد از ۲ سال ممکنه ۸ سانتی متر به قد شما اضافه شه. در این جراحی استخوانا شکسته می شه و دستگاهی مثل جک به دو سر استخون شکسته وصل می شه. جراحی افزایش قد مشکلات زیادی داره و فقط در شرایط خاص به افراد پیشنهاد می شه.

ماساژ کف پا

با ماساژ دادن کف پا مخصوصا شست پا، دلیل افزایش ترشح هورمون رشد میشین و در آخر باعث افزایش قد میشین.

تغذیه مناسب داشته باشین

مصرف چیپس و پفک در سن بلوغ، خوردن نوشابه های گازدار، غذاهای شور، مصرف داروهای نیروزا و مصرف کم مواد غذایی شامل کلسیم مانع رشد استخوانا می شه. با کنار گذاشتن این موارد می تونین به افزایش قد خود کمک کنین.

ترک عادتای غلط

کشیدن سیگار، خواب کم، مصرف الکل، کم تحرکی و داشتن استرس دلیل کاهش قد می شه. واسه افزایش قد خود این عادتای غلط رو کنار بذارین.

دلایل کوتاهی قد

قبلا در مورد اثرات ژنتیک و ورزش در رشد قد فرد گفتیم، اینک به بررسی عواملی که در کوتاه موندن قد افراد نقش زیادی داره می پردازیم. این وسط میشه به مشکلات رشد جنین در رحم اشاره کرد. مصرف داروهایی که در اونا کورتن هست یکی دیگه از دلایل کوتاهی قد در کودکانه. کورتن مانع افزایش قد در کودکان می شه. دچار شدن به بیماریایی مثل: بیماریهای قلبی، کلیوی، کبدی، گوارشی، نرمی استخون و…هم از عوامل رشد کم در افراد هستن. به این لیست میشه کمبود ویتامین D و کلسیم رو که  آدما به خاطر تغذیه نادرست به اون دچار هستن رو اضافه کرد. یکی دیگه از موارد کوتاهی قد به سن ۲ سالگی افراد برمیگرده که رشد استخوانی اونا نسبت به سرعت رشدشون در سال عقب تره. البته اینم بگیم که این مورد عموما رفع شدنیه و مشکلی در رشد طبیعی کودک ایجاد نمی کنه.

چند فوت وفن واسه افزایش قد که نیاز به محیط ورزشی خاصی نداره و خیلی راحت در منزل، پارک و هرجایی میشه از اون بهره جست رو به صورت کوتاه میگیم:

  1. یکی از موثرترین حرکات ورزشی واسه افزایش قد، وایس تاده خم شدنه. این حرکت ساده تموم بدن رو مانند کشاله، زردپی پشت زانو، عضلات پشت ران، گردن و لگن همه تحت تاثیر قرار می ده. انجام این عمل ورزشی روزی ۳ بار به مدت ۳۰ ثانیه بسیار موثره. البته کم کم باید مدت زمان تمرین رو طولانی تر کرد. واسه این تمرین اول به اندازه عرض شونِه پاهای خود رو باز کنین، دستان خود رو پشت رانای خود بذارین،کف دستان خود رو آهسته آهسته به سمت قوزک پا برده و تلاش کنین زانوها خم نشن و تا حد امکان پایین برید و در همون وضعیت بمونین. تلاش کنین سرتون رو به زانوها نزدیک کنین، این کار رو  با فشاری که به وسیله دستانتون به پا وارد می کنین انجام بدین.
  2. یکی دیگه از حرکات ورزشی به درد بخور، یکی از تمرینات ورزش یوگاست که به خم شدن درجه به سمت زمین  یا Adho mukha svanasana معروفه. واسه انجام این کار اول زانوها و کف دستانتون رو روی زمین بذارین، به اندازه عرض شونِه پاهاتون رو باز کنین و کم کم زانوها رو از زمین جدا کنین، سر در میان دو بازو قرار میگیره. توجه کنین که کمر نباید خم شه و بازوها به سمت جلو کشیده. بدن باید در حالت به طور کامل کشیده قرار داشته باشه و نقطه فشار به روی  انگشتان پا کف دست باشه.
  3. جاذبه زمین رو در افزایش قد دست کم نگیرید!جاذبه زمین همیشه بر بدن شما وارد می شه و شما رو به سمت خود میکشه،آویزون شدن باعث می شه از فشرده تر شدن بدن که از اثرات جاذبه زمینه جلوگیری شه،این کار باعث افزایش قد بین ۱ تا ۳ اینچ می شه. با داشتن یه میله افقی خیلی راحت میشه این حرکت ورزشی انجام داد. اگه ارتفاع میله از زمین کمه می تونین پاهای خود رو خم کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید تموم بدن به طور کامل کشیده شه.
  4. در بیرون از آب شنا کنین! حالت شنا در آب یکی دیگه از حرکات ورزشی موثر در افزایش قده. واسه این کار بازوها به طرف جلو، کف دستا به طرف پایین، بازوی چپ بالاتر از بازوی راست قرار بگیره و پای مخالف (پای راست) رو تا حد ممکن از زمین جدا کنین و دست کم ۴ ثانیه در این حالت باقی بمونین و کم کم به ۲۰ ثانیه این مدت رو زیاد کنین. کشش ایجاد شده نباید خیلی سریع انجام گیرد، باید یواش یواش طی چند ثانیه انجام شه
  5. یکی از تمرینات بسیار ساده ولی موثر در افزایش قد که  بیشتر فیتنس کاران ازش استفاده می کنن بالاگرفتن شکم و لگنه. با انجام این حرکت ورزشی می تونین خوب کشش ایجاد شده در ماهیچه های پهلو، ستون فقرات و لگن رو حس کنین.

هورمون رشد

کوتاهی قد کودکان، با این بیماریا!

افزایش قد به طور طبیعی چیجوری ممکنه؟

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *