افزایش قد به چه عواملی بستگی دارد | رژیم غذایی

Warning: strpos(): Empty needle in /home/asemooni/public_html/wp-includes/media.php on line 1088

افزایش قد به چه عواملی بستگی داره

 

این سوالیه که واسه خیلی از نوجوانان مطرحه. به نظر بیشتر افراد، قد بلند مشخصه بسیار خوبیه و پسران ما عموما آرزو دارن بلندتر و بزرگ اندام تر باشن. اما بلند قد شدن به عوامل زیادی بستگی داره. اندازه بدن افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشده.

 

عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکیه که فرد از والدینش دریافت می کنه و قابل تغییر نیس، عوامل محیطی موثر هم عبارتند از؛ تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماریا و…. مثلا دلایل موجود نشون میده نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثره.

 

با اینکه نمیشه عوامل محیطی و ژنتیکی رو خیلی راحت جدا کرد ولی با بررسی ملل جور واجور، نژادها و سرزمینای جورواجور این نتیجه به دست میاد که عوامل محیطی بسیار مهم ان. افراد هم می تونن رژیم غذایی مناسبی رو انتخاب کنن تا رشدی آروم و طولانی تر داشته باشن. بیشتر رشد قدی با افزایش طول استخوانای دراز بدن صورت میگیره. اینجوری که در سنین کودکی در انتهای استخوانای دراز بدن مثل استخون ران و ساق پا، منطقه ای به نام اپی فیز هست که هنوز استخوانی نشده و از جنس غضروفه.

 

این بخش تولید کننده با افزایش سلولی موجب افزایش قد استخوانا می شه و در انتهای سنین بلوغ، این بخش استخوانی شده و در این مرحله رشد قدی فرد متوقف می شه، پس قد فرد بلندتر نمیشه.

در بدن، هورمونی به نام هورمون رشد هست که در سنین کودکی و نوجوونی افزایش سلولی، در این مناطق غضروفی رو تحریک و موجب افزایش استخون سازی می شه.

استخون سازی تا آخر سنین بلوغ، ادامه داره یعنی تا اوایل ۲۰ سالگی هنوز امکان افزایش قد هست.

 

یکی از عوامل موثر بر رشد قد تغذیه س. ژاپنیا تونسته ان با تغذیه سالم، متوسط قد جوانانشان رو تا ۱۰ سانتیمتر زیاد کنن. در میان مواد مغذی مصرف به اندازه پروتئینا و املاح خیلی با اهمیته. یه نوجوون باید پروتئین مورد نیازش رو هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کنه. بهتره پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوونی باشه مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم مرغ و شیر.

در میان املاحی که واسه رشد قدی لازم ان کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور از اهمیت خاص بهره مند هستن. منابع کلسیم؛ لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر خامه و بستنیه.

 

فسفر و منیزیم درگوشت و دیگه منابع پروتئین و حبوبات فراوانه. فلوئور هم در آب هست و آب مصرفی باید محتویppm ۱ فلوئور باشه. تحقیقات گذشته، اقرار می داره که مصرف روی به مقدار کافی موجب رشد قدی مناسب می شه، در خاورمیانه و خصوصا ایران مصرف کم روی موجب کوتاه قدی می شه.

 

هم اینکه با کمبود روی سطح تواناییای مغزی و ایمنی بدن پایین اومده و دچار شدن به بیماریای مسری زیاد تر اتفاق می افته. پیشنهاد کارشناسان تغذیه واسه نوجوانان، مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا یه لیوان حبوبات پخته، دو تا سه لیوان شیر و لبنیات به همراه سبزیجات فراوانه. نوجوانانی که در سنین رشد هستن و افزایش قد خوبی ندارن می تونن با مصرف مکمل ویتامین ها و املاح، طبق دستور و مصرف هفتگی آهن، رشد قدی شون رو بهبود بخشن. پس پیشنهاد می شد کسائی که میخوان قد بلندتری داشته باشن هفته ای یه بار جگر و دو بار غذای دریایی بخورن و هر روز چند عدد، بادام، بادام زمینی و گردو بخورند.

 

غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو، جگر و دانه های روغنی شامل املاح زیادی هستن و فوائد بسیاری واسه نوجوانان دارن. پس پیشنهاد می شه کسائی که میخوان قد بلندتری داشته باشن هفته ای یه مرتبه جگر و دو مرتبه غذای دریایی بخورن و هر روز چند عدد بادام و بادام زمینی و گردو بخورند. یه نکته بسیارمهم در افزایش قد، انجام فعالیتای ورزشیه.

 

هر چی جنب و جوش ما بیشتر باشه گردش املاح استخوانی بیشتر هستش و این مسئله به رشد قدی کمک می کنه. ورزشایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس واسه کمک به افزایش قد بسیار به درد بخور ند. در دهه گذشته با انجام عملی روی افراد کوتاه قد، به طور مصنوعی طول استخوانای درازشون رو زیاد می کنن، اینجوری که استخوانای پا رو شکسته و محل شکستگی رو به پوششی از جنس استیل وصل می کنن.

در آخر بهتره با تامین رژیم غذایی مناسب و با تشویق اونا به فعالیت بیشتر زمینه رشد قدی نوجوانان رو جفت و جور کنیم.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *