دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت های تولیدی شهرستان رشت

قسمتی از متن پایان نامه :

ابعاد مزیت رقابتی

پژوهشگران و مدیران سال ها به دنبال منبع مزیت رقابتی برای شرکت ها بودند. این تلا ش ها منجر به شناسایی دو منبع مزیت رقابتی برای سازمان ها شده می باشد. یکی فرصت ها و تهدیدات محیط خارجی و دیگری قوت ها و ضعف های درونی.

امروزه بسیاری از شرکت ها بدون در نظر داشتن فرصت ها و تهدیدات محیط خارجی توانسته اند به مزیت های رقابتی دست پیدا کنند. پس تنها در نظر داشتن محیط خارجی برای موفقیت یک شرکت کافی نیست و بایستی دانست که تنها نیرویی که موجب سود شرکت ها و دست یابی آن ها به مزیت رقابتی می گردد، ساختار صنعت نیست. زیرا در درون بعضی از صنایع، شرکت هایی سودآورتر از بقیه وجود دارند. دلیل این امر این می باشد که بعضی از شرکت ها عناصری را به عنوان منابع مزیت رقابتی خود ، به وجود آورده اند که باعث می گردد در آن صنعت از رقبای خود پیشی بگیرند. از دیدگاه مبتنی بر منابع می توان گفت که مزیت رقابتی شرکت ها اکثراٌ بر گرفته از قابلیت شرکت برای کاهش هزینه ها از طریق کارایی بالاتر، تولید محصولات با کیفیت ، نوآوری و پاسخگویی به نیازهای مشتریان می باشد.

در رویکرد مبتنی بر منابع می توان چهارعامل را به عنوان چهارچوب ساختاری عام مزیت رقابتی و یا ابعاد مزیت رقابتی به شمار آورد که عبارتند از: کیفیت ، کارایی ، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان . شرکت هایی که به مزیت رقابتی دست پیدا کرده اند، به گونه معمول دست کم در یکی از این چهار بعد از بقیه پیشی گرفته اند و خود این ابعاد محصول سرمایه انسانی و قابلیت های شرکت می باشند.(رحیمی،حاجی      کریمی،1390،ص135)

در طول دو دهه گذشته، در محیط کسب و کاری که شرکت ها در آن رقابت می کنند تغییرات شگرفی رخ داده می باشد. امروزه، بسیاری از شرکت های پرنفوذ مزیت رقابتی خود را از منابعی به دست می آورند که متفاوت از منابع سنتی ایجاد ثروت هستند 2005)،Bartlett &Goshal).

در طی انقلاب صنعتی شرکت ها برای ایجاد ثروت بر دارایی های فیزیکی نظیر زمین ، منابع طبیعی ، ساختمان ها و ماشین آلات متکی بودند اما ظهور سازمان ها و صنایع مبتنی بر دانش نظیر مایکرو سافت و شرکت های دات کام به گونه چشم گیری ماهیت ثروت را عوض کرد(2004،Stewart). این شرکت ها نه به واسطه دارایی های فیزیکی، که به خاطر دارایی های نامشهود خود ، ارزش و بازار آفریدهاند. مدیران امروز، دوره ای را تجربه می کنند که در آن سرمایه واقعی سازمان ها «سرمایه انسانی» می باشد. به بیانی دیگر سازمان های پیشرو در عرصه رقابت ها و چالش های فرا رویشان تنها به مدد بشر های هوشمند و دانش آفرین می باشد که می توانند بر دیگر سازمان ها پیشی گیرند (2001،Barney & wright).

این تغییر در شرایط رقابتی، در سال های اخیر، به پارادایم در مدل های کسب و کار و پژوهش های مدیریت راهبردی منجر گردید. یکی از مشهورترین و برجسته ترین نظریه های راهبردی در این عصر ، دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان می باشد. دیدگاه مبتنی بر منابع کانون توجه راهبردی سازمان ها را از محیط خارج به منابع درون سازمان تغییر داده می باشد.

دیدگاه مبتنی بر منابع به تبیین این موضوع می پردازد که چگونه بایستی منابع یک سازمان ترکیب و به کار گرفته شوند تا به مزیت رقابتی پایدار بتوان دست پیدا نمود ( 2003،Collins). با ظهور دیدگاه مبتنی بر منابع، تأثیر مدیریت منابع انسانی توجه تازه و بی سابقه ای را به خود جلب نمود و از دهه 1990 به بعد مورد توجه متخصصان و مجامع دانشگاهی قرار گرفت (2006،Paauwe).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

 هدف اصلی:

مطالعه تأثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت‌های تولیدی شهرستان رشت می‌باشد

اهداف فرعی:

  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :   تأثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت های تولیدی شهرستان رشت با فرمت ورد