دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت های تولیدی شهرستان رشت

قسمتی از متن پایان نامه :

تعریف هوشمندی رقابتی

هوشمندی رقابتی کوشش دارد به نوعی‌ فعالیت های مستقیم و غیر مستقیمی را ردگیری کند که رقبای بنگاه در زمینه‌های گوناگون انجام‌ می‌دهند . فعالیت های عمومی بنگاه رقیب ، توسعه‌ کسب و کار ، استراتژی و تاکتیک‌های موجود در بخشهای مختلف یا فعالیت های جدید(که گاها برای گمراهی سایرین طراحی می شوند) ، نفوذ در بازار ، ثبت اختراعات ، فعالیت های تحقیقاتی و امثال آن مانند مواردی هستند که هوشمندی‌ رقابتی کوشش در ردگیری آنان دارد. هوشمندی رقابتی به مثابه راداری می باشد که‌ فرصت های جدید را کشف کرده یا به دفع بلایا کمک می کند ؛ بدین گونه بنگاه را قادر می‌سازد محیط خود را نظاره کند . مهم می باشد که بدانیم‌ رهبران دنیای کسب و کار از کنار داده‌ها و اطلاعات حیاتی مهمی که ممکن می باشد در وهله‌ نخست مهم به نظر نرسند ، به سادگی عبور نمی‌کنند(ژورنال[1]oct،2001). “بن گیلاد” یکی از تئوری پردازان هوشمندی می نویسد:”هوشمندی رقابتی ، کل شناختی می باشد که یک شرکت از محیطی که در آن رقابت می کند در اختیار دارد و حاصل تجزیه و تحلیل ذرات بی شمار از اطلاعاتی می باشد که روزانه شرکت را بمباران می کند.در پرتوی این دانش می باشد که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آینده صحنه رقابت پیش روی مدیران تأثیر می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.(Gilad, 1999) براساس تعریف دانشکده مدیریت فرانسه ،”هوشمندی رقابتی ، هنر یافتن ، جمع آوری ، فرآوری و ذخیره سازی اطلاعات ، به مقصود دسترسی و بهره گیری پرسنل در تمام سطوح سازمان ، تا ضمن شکل دادن به آینده سازمان ، از جایگاه موجود نیز در قبال تهدیدات رقابتی طرفداری کنند”.(رضاییان،لشکربلوکی،ص45، 1389) کوهن[2] هوشمندی رقابتی را ابزاری برای بالابردن قدرت رقابتی سازمان و ابزاری برای نوآوری از طریق دانش و هوشمندی عنوان نمود. (Strauss & ets,2010,304) هوشمندی رقابتی به معنای فرآیند سیستماتیک ایجاد شده بوسیله سازمان ها به مقصود جمع آوری و تحلیل اطلاعات درمورد رقبای شرکت و محیط اقتصادی-اجتماعی شرکت می باشد. .(Colakoglu,2011,p.1615)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

گاهی هوشمندی رقابتی با هوشمندی تجاری[3] اشتباه گرفته می گردد در صورتی که این دو نوع هوشمندی متفاوت از هم می باشند . هوشمندی تجاری هوشمندی درونی شخصی شرکت هاست در حالی هوشمندی رقابتی هوشمندی بیرونی درمورد رقبای شرکت می باشد. Bose, 2008, 510))

براساس نظر دوتن[4] از محققان ، هوشمندی رقابتی ، هنر کنکاش ، جمع آوری ، پردازش ، ذخیره سازی اطلاعات برای شکل بخشیدن به آینده به همراه مقابله با تهدیدهای رقباست.(Rouach, Santi, 2001)

در سال 1986 میلادی ، سازمانی با عنوان ” انجمن تخصصی هوشمندی رقابتی بین المللی[5](SCIP)” در آمریکا تشکیل گردید . امروزه این جامعه بیش از 7 هزار نفر عضو از 64 کشور دنیا دارد. (Cekuls,2010.p.37)

هوشمندی رقابتی و استراتژیکی حرفه ای یه بطور رسمی تر همان جامعه هوشمندی رقابتی حرفه ای ، یک عضویت سازمانی غیرسودآور جهانی برای هرفردی می باشد که در خلق و ایجاد مدیریت دانش تجاری درگیر می باشد . مطابق یافته ها و نتایج از SCIP،هوشمندی رقابتی فرایند نظارت محیط رقابتی و تحلیل یافته ها در زمینه موضوعات داخلی و با هدف طرفداری از تصمیم گیری می باشد.

(Colakoglu,2011,p.1615)

طبق نظر “لئونارد فالد”،هوشمندی رقابتی عبارت می باشد از : سیگنال های هشداردهنده در مورد فرصت ها و تهدیدها . در مقاله دیگر ، این محقق معتقد می باشد هوشمندی بنگاه ، تنها خروجی های پایگاه داده و لزوما گزارش های حجیم نیست . در ضمن نمی توان هوشمندی رقابتی را جاسوسی یا دزدی اطلاعات نامید . (رضاییان،لشکربلوکی،ص45، 1389)  هوشمندی رقابتی را می توان ارزیابی سیستماتیک پیوسته و مستمر محیط بیرونی برای مطالعه فرصت ها و تهدیدها تعریف نمود که برسازمان و تصمیم گیری سازمان تاثیرگذار می باشد.(Strauss & et al,2010,304)   هوشمندی رقابتی یک فرایند نظارت و دیده بانی تصور و تجسم شده می باشد که هدفش فراهم کردن هوشمندی قابل پیگرد قانونی و ایجاد و تحرک رقابت در سازمان می باشد.(Bose, 2008, 510)

هوشمندی رقابتی بعنوان یک برنامه اخلاقی و سیستماتیک برای جمع آوری ، تحلیل و مدیریت اطلاعات بیرونی که می تواند بر روی برنامه های شرکت ، تصمیمات آنها و عملیاتش تاثیر بگذارد ،تعریف شده می باشد. (Colakoglu,2011,p.1617)

[1]-EUROPEAN MANAGEMENT JOURNAL

[2]– Kuhn

[3]– Business intelligence

[4]Deten

[5]-Society of competitive intelligence professionals (SCIP)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

 هدف اصلی:

مطالعه تأثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت‌های تولیدی شهرستان رشت می‌باشد

اهداف فرعی:

  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر نوآوری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر فرق آمیخته بازاریابی شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر کاهش هزینه شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر برنامه ریزی و تمرکز بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر جمع آوری اطلاعات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر تجزیه و تحلیل اطلاعات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت
  • مطالعه اندازه تأثیر ارتباطات بر رضایت مشتری شرکت های تولیدی در شهرستان رشت

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :   تأثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت های تولیدی شهرستان رشت با فرمت ورد